Purple Rose of Cairo

This is a space for free expression and to speak out against hypocrisy; It’s a space where we can speak of daily problems no matter how trivial; It’s a space for confronting our issues and discussing them honestly.

Friday, March 09, 2018

ننام و نصحى و نقول و نعيد

انا بادعي دعوة كل يوم
اول ما ادخل سريري وقبل ما يغلبني النوم
بادعي انه الأفكار الوحشة تفارقني 
و انه الغنوة و الصورة الحلوة هي بس اللي تصاحبنى 
و اقعد افكر نفسي بالناس الطيبين
صاحبتي الموهوبة و ابو دم خفيف و الشباب المبدعين
باشغل شريط الأغاني اللي بتفرحني
و اشوف بعقلى الافلام اللي بتزغزغ مخي و تصحصحني
باسمع صوت جدتي بتهنني
و احس بايد ابويا بتطبطب عليا و تطمني 
باشوف أولادي لما كانوا صغيرين
يا اخواتي  على جمالهم طعمين و مقطقطين
باشم ريحة هدومهم و هما مستحمين
و أسمعهم بيتصالحوا بعد ما كانوا متخاصمين
ريحة و صوت و صورة بتسعدني
قبل ما انعس و النوم يغلبني
#تصبحوا_على_خير 


عاوزة اعرف نفسي دايما باللي عايزه 
اللي نفسي فيه و اللي بأحبه  و اللي متمنياه
مش عايزة  أفكر في اللي كرهااه و لا الحاجات اللي مضايقاني 
عاوزة أبقى بنت نازلي و ام نازلي و ام عبده و عبده اخوه و أخوهم زيزو
عايزة أبقى نفسي و بس 
مش عاوزة أبقى اي حد ثاني

نفسي اصحى اشوف الدنيا حلوة و صافية و منورة 
اسمع زأزأة عصافير و صوت الهوا معدي على ورق الشجر 
 و ابن الجيران الصغنن بيضحك و يكركر
مش عايزة اسمع اخبار وحشة و لا اي حاجة مزعلاني
عاوزة اشرب شاي بلبن و معاه بقسماط مقرمش 
و اقعد في شمس الصبحية
و اسرح بخيالي 
عاوزة اقرأ رواية  تفاجئني
و اسمع مزيكا تبقى ممزجاني 
اخرج أتمشى حافية على رملة سخنة
و الشمس لامسة ظهري و مدفياني
عايزة أقابل ناس بتضحك
ناس بتغني و ناس بترقص
مش عايزة الناس الكشرة تبقى مكدراني

عاوزة اعرف نفسي بس بالحاجات اللي باحبها و الحاجات اللي مفرحاني 

#صباح_الخير

0 Comments:

Post a Comment

<< Home